HAI, ENCIK GAMER! oleh Rafina Abdullah

HAI, ENCIK GAMER! by Rafina Abdullah from  in  category
Kebijakan Privasi
Baca menggunakan
(Harga tidak termasuk 0% GST)
Penulis: Rafina Abdullah
ISBN: eISBN-978-967-2474-03-6
Penerbit: RMA STUDIO
Ukuran file: 0.20 MB
Format: EPUB (e-book)
DRM: Applied (Requires eSentral Reader App)
(Harga tidak termasuk 0% GST)

Ringkasan

ENCIK Firdaus dan Puan Mona mengajak aku dan Althaf ke ruang tamu kedua. Mereka kata ada hal penting nak bincang. “Dah kahwin pun tak nak juga cari kerja. Sampai bila nak main-main dan tak serius dalam hidup?” Encik Firdaus dah mula bersuara. Wajahnya agak tegang. Kemarahannya tu mesti tertuju pada Althaf. Takkan kat aku pulak sebab aku kerja. “Mama pun dah tak tahu mana nak letak muka tiap kali kawan-kawan tanya Al kerja apa.” Puan Mona pula menyampuk. Aku pandang muka Althaf dari sisi. Timbul pula rasa simpati. Mungkin dia tak tahu macam mana nak berterus terang sebab memikirkan barangkali Encik Firdaus dan Puan Mona tak faham dengan cara dia bekerja di atas talian. “Al tak kesian ke tengok Yani pergi kerja pagi balik petang, masuk kerja petang balik pula malam. Isteri pulak yang cari duit untuk suami. Tolonglah fikir, Al. Mama merayu sangat. Tolong fikir juga pasal mak dan ayah Yani. Mereka sanggup terima Al sebagai menantu walaupun tahu Al tak bekerja.” “Kalau Al tak nak usaha cari kerja, abah akan paksa Al kerja di syarikat,” kata Encik Firdaus. Althaf berdecit. Memang taklah dia akan setuju. “Al tak minat.” “Tak minat, tak minat, tak minat! Itu aje yang Al tahu sebut!” Encik Firdaus dah nak mengamuk. Aku tertelan air liur. Belum pernah aku tengok Encik Firdaus marah-marah dan aku juga tak sanggup melihat Althaf kena marah. “Abang Al… Cakaplah kat abah tu. Inilah masanya untuk Abang Al terus terang. Takkan selamanya Abang Al nak berahsia. Insya-Allah diorang akan faham.” Althaf pandang aku. Dia angguk perlahan. Akhirnya dia berani buka mulut di hadapan Encik Firdaus dan Puan Mona. Begitu tekun sekali mereka mendengar penjelasan Althaf. Encik Firdaus urut-urut dagunya. Puan Mona pula nampak lebih tenang. Kedua-duanya menyandar di sofa. “Betul ke boleh dapat duit dengan cara macam tu?” Encik Firdaus nampak musykil. “Betul.” Althaf tunduk. “Abah tak percaya.” “Betul, abah.” Aku menyampuk. “Buktikan.” Encik Firdaus masih tak puas hati. Dia minta bukti pula tu.

Ulasan

Tulis ulasan anda

Direkomendasikan